BON’A PARTE Tyskland

I 1987 grundlagde Steen og Lise Sønderborg postordrevirksomheden BON’A PARTE, som siden har spredt sig til det meste af Nordeuropa, heriblandt Tyskland. Efter BON’A PARTE blev opkøbt af amerikanske Carlyle Group forrige år har der været massiv fokus på online tilstedeværelse og webshop, og det er især dette vi vil berøre i denne onlineprofil af bonaparte.de. Den interessante udfordring i BON’A PARTE er nemlig skiftet fra postordrevirksomhed med en ældre målgruppe til mere weborienteret modebrand med en yngre målgruppe – Det svarer lidt til at overtale de unge til at ryge pibe og spise sild.

Oplagte udfordringer – Utraditionelle løsninger

I det hele taget har BON’A PARTE mødt mange udfordringer på det seneste, hvoraf hovedparten relaterer sig til det faktum, at BON’A PARTE indtil nu har fokuseret på forholdsvist konservativt tøj til voksne og ældre. Her er et udsnit af de mest oplagte udfordringer, og lidt om hvordan BON’A PARTE løser dem:

  • Målgruppen dør – Det kan lyde morbidt, men er ikke desto mindre en enorm udfordring for BON’A PARTE. I takt med at den oprindelige målgruppes generation bliver ældre, dør flere og flere hvilket formindsker den effektive målgruppe løbende.
  • Svært at rebrande – I PR-kredse siger man normalt at det er sværeste er at rebrande en virksomhed, der aldrig aktivt har arbejdet med sit brand. Det oplever BON’A PARTE i disse år, hvor mere eller mindre desperate tiltag har til hensigt at vise virksomheden fra en ny og frisk side.
  • Opkøbt af amerikansk gigant – Siden 1987 og indtil for ganske nylig har BON’A PARTE været på danske hænder, hvilket betyder at kulturkendskabet mv. har været højt internt i virksomheden. Mange frygter at en amerikansk løsning ikke virker i Danmark.

Opsummeret må man sige at BON’A PARTE – også i Tyskland – har svært ved at positionere sig som et friskt og trendy modehus, uden samtidig at gå på kompromis med den nuværende og lidt ældre målgruppe, som pt. Står for størstedelen af BON’A PARTE’s samlede omsætning. Derfor træder man varsomt, blandt andet ved at øge fokus på børnebrandet BON’A PARTE Kids.

Kan trendy børnetøj redde BON’A PARTE?

I løbet af de seneste år har BON’A PARTE øget fokus på sit børnebrand BON’A PARTE Kids, som dog ikke har fundet ved til bonaparte.de med sit rette navn endnu. BON’A PARTE sponsorerer for eksempel det verdenskendte gymnastikhold Flying Superkids, hvilket er led i en global positioneringskampagne, der skal gøre BON’A PARTE mere ungt, friskt og sporty. Om det lykkes vil tiden vise.

Besøg Bonaparte.de her

Skriv et svar